فروشگاه اینترنتی نوشت افزار

ما را دنبال کنید
ج پی اس (G.P.S) چیست ؟
ج پی اس (GPS) مخفف عبارت سیستم موقعیت یاب جهانی (Geobal positioning system) است و شامل 27 ماهواره می شود (24 ماهواره فعالند و 3 ماهواره دیگر در صورت غیر فعال شدن آنها جایگزین می شوند) که در اطراف زمین در ارتفاع حدود 12000 مایلی قرار دارند.

ج پی اس (GPS) مخفف عبارت سیستم موقعیت یاب جهانی (Geobal positioning system) است و شامل 27 ماهواره می شود (24 ماهواره فعالند و 3 ماهواره دیگر در صورت غیر فعال شدن آن ها جایگزین می شوند) که در اطراف زمین در ارتفاع حدود 12000 مایلی قرار دارند. این ماهواره ها هر روز دو چرخش کامل به دور زمین انجام می دهند. به طوری که حداقل 4 و حداکثر 12 ماهواره بر روی دستگاهی که جی پی اس فعال دارد قابل مشاهده است. این ماهواره ها به سفارش وزارت دفاع آمریکا ساخته و در مدار زمین قرار داده شده اند. جی پی اس در ابتدا برای مصارف نظامی تهیه شده ولی از سال 1980 استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد. اولین ماهواره جی پی اس در سال 1978 یعنی حدود 35 سال پیش در مدار زمین قرار گرفته و در سال 1994 شبکه 24 عددی NAVstar تکمیل گردید. خدمات این مجموعه در هر شرایط آب و هوایی و از هر نقطه از کره زمین در تمام شبانه روز در دسترس بوده و استفاده از آن رایگان است. عمر هر ماهواره حدود 10 سال است که پس از آن جایگزین می شود. هر ماهواره حدود 1000kg وزن دارد و طول باتری های خورشیدی آن 5/5 متر بوده و انرژی مصرفی هر ماهواره، کمتر از 50 وات است.



علاوه بر جی پی اس، دو سیستم کمابیش مشابه دیگر نیز وجود دارد:

سیستم گلوناس که دولت شوروی ساخته و اکنون به دست کشور روسیه اداره می شود و سیستم گالیله که کشورهای اروپائی، آن را برای وابسته نبودن به سیستم آمریکایی جی پی اس ساخته اند. 

جی پی اس، سامانه ای است که به کمک گروهی از ماهواره ها جهت یابی می کند. ماهواره هایی که هر کدام در مدارهای خود به دور زمین در گردشند، این ماهواره ها با ایستگاه های ویژه ای به روی زمین در تماس اند و همواره موقعیت آن ها در فضا مشخص است. دستگاه گیرنده جی پی اس شما با ارتباط با تعدادی از این ماهواره ها، فاصله شما را تا آن ها تعیین می کند و سپس موقعیت دقیق شما روی زمین به دست می آید. 

در واقع اساس کار این سامانه، فرستادن سیگنالهای رادیویی با فرکانس بالا و بطور پیوسته است که زمان و مکان ماهواره را نسبت به زمین مشخص می کند و یک گیرنده جی پی اس روی زمین، با گرفتن این اطلاعات از 3 ماهواره یا بیشتر، آنها را پردازش می کند و موقعیت کاربر را در هر نقطه زمین در هر ساعتی از شبانه روز و در هر وضعیت آب و هوایی به او نشان می دهد. 

با چندین اندازه گیری متعدد، گیرنده به محاسبه سرعت مدت زمان سفر، فاصله ی شما تا مقصد، مختصات جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا، زمان طلوع و غروب خورشید و ماه (در تقویم نجومی) تعداد ماهواره ها، زمان محلی و ... می پردازد و آن را در اختیار کاربر قرار می دهد. به طور میانگین 8 ماهواره از 24 ماهواره، در اطراف هر نقطه از کره خاکی که باشید در آسمان گشت می زنند. جی پی اس در رشته های مختلف نقشه برداری، کشاورزی، محیط زیست، پروژه های عمرانی، کوه نوردی، کنترل ترافیک، عملیات نجات هنگام وقوع سیل و زلزله و ... کاربرد دارد. جی پی اس به انواع مختلف دستی و ایستگاهی تقسیم می گردد. دقت جی پی اس های دستی 10-3 متر و ایستگاهی در حد میلیمتر است. بهترین جی پی اس های دستی متعلق به کمپانی گارمین آمریکا می باشد.

بازی فکری و اسباب بازی
بازی های فکری از جمله بازی هایی است که بر اساس فکر و تمرکز انسان انجام می گیرد.